Særligt skal den nye terminal ved Dybbølsbro løse de pladsmæssige udfordringer som fjernbusser i København har haft. Hidtil har fjernbusser været henvist til Ingerslevsgade syd for Hovedbanegården. Passagerer er her nødsaget til at inddrage den trafikerede cykelsti når de skal ind og ud af bussen, til stor gene for både cykellister og for passagerne selv. Den nye busterminal ved Dybbølsbro skal samle fjernbusserne ét sted, og samtidig facilitere en sikker entre og exit fra busserne for de cirka 1,4 millioner årlige fjernbuspassagerer. Terminalen skal desuden tilbyde 200 cykel-parkeringspladser, taxaholdepladser og et ”kiss and goodbye”-område. Vejdirektoratet agerer bygherrer på projektet, mens den daglige drift af den færdige terminal vil blive varetaget af Movia.
Overborgmester Sophie Hæstrup Andersen fra Socialdemokratiet udtalte fredag til vejdirektoratet:
“Jeg har et mål om, at den kollektive trafik skal blive mere attraktiv, for kun sådan kan vi mindske trængslen i byen. Vi er desværre mange, der alt for længe har hoppet og sprunget med livet som indsats nede ved fjernbusserne langs Ingerslevsgade overfor DGI Byen. Det er rent kaos, når cyklisterne suser afsted mellem udenlandske turister med store kufferter og københavnerfamilier, der lige skal kysse et sidste farvel på vej til efterskolen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi nu får en fjernbusterminal ved Dybbølsbro, der passer til en moderne storby som København”.
Terminalen forventes at være klar til at byde danske og udenlandske sommergæster velkommen i juli 2023. Her vil foruden parkering også findes ventesal, toiletter og en kiosk. Få meter væk åbner den nye Ikea City ligeledes i 2023, og på den anden side af butikscenteret Fisketorvet i samme område, vil metrostationen Havneholmen åbne i 2024.
Spørgsmål til terminalen kan rettes til Projektleder ved Vejdirektoratet, Niels Arend Koefoed på mail: nak@vd.dk
Læs mere om byggeriet på vejdirektoratets hjemmeside.
Fotografi: Vejdirektoratet