
Det skaber dog forvirring, at bekendtgørelsen bag puljen ikke tydeligt afgrænser ansøgerkredsen til godsvognmænd. Teksten kan læses, som om også busvognmænd kan søge, og det var netop baggrunden for spørgsmålet på mødet:
“Er det muligt for en virksomhed, der driver busselskab, at søge tilskud fra puljen til investering i depotladning eller -brinttankstation?”
Svaret var kort:
“Nej, puljens omdrejningspunkt er nulemissionslastbiler, og investeringen i depotladning eller – brinttankstation er til dette formål.”
Dansk PersonTransport arbejder fortsat for, at busvognmænd får adgang til samme eller en tilsvarende pulje som godsvognmændene. Den manglende præcisering i bekendtgørelsen kan derfor blive efterprøvet – men med Vejdirektoratets klare udmelding ser udsigten desværre begrænset ud til at få støtte som busvognmand i denne omgang. Det er fortsat uklart, om det er muligt at søge om støtte til depotopladning til busser som samtidig gøres tilgængeligt for lastbiler.
Hvis du ønsker at læse mere om puljen til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 her
Du kan også lære Vejdirektoratets referat af informationsmødet den 26. juni 2025 her