12.02.2024

Busser undtaget i ny aftale om nulemissionszoner

Regeringen har sammen med SF, Radikale Venstre og Alternativet indgået en politisk aftale, som skal give kommunerne mulighed for at oprette én nulemissionszone per kommune.


Begrænsningen på én zone pr. kommune skal ses som en forsøgsordning, som skal evalueres efter tre år, når der er samlet praktiske erfaringer med nulemissionszonerne.

I nulemissionszonerne må vejnettet som udgangspunkt kun benyttes af nulemissionskøretøjer som fx el- og brintbiler.

Der er tale om, at kommunerne kan vælge mellem to modeller:

1) en zone for persontrafik, hvor privatejede person- og varebiler, motorcykler, knallerter og taxier omfattes

2) en zone for al trafik, som i tillæg til de omfattede køretøjer i zonen for persontrafik også omfatter erhvervskøretøjer, herunder varebiler og lastbiler under 12 tons.

Busser undtages nulemissionszonekravene, men det er en del af aftalen, at der tre år efter lovgivningen bliver vedtaget i Folketinget skal ske en evaluering, hvor man vil tage stilling til om antallet af køretøjer som er omfattet af ordningen skal udvides.

I Dansk PersonTransport er man glade for, at der nu er indgået en aftale om nulemissionszoner, som tager højde for de udfordringer, som persontransportbranchen står overfor, hvor det særligt er en udfordring, at der er et meget lille udbud af nulemissionsturistbusser på markedet, og der er meget lang leveringstid på de få køretøjer, der er:

– Vi anerkender og støtter fuldt ud målet om en grønnere og mere bæredygtig fremtid for persontransporten. Vi er glade for, at aftalen om nulemissionszoner tager højde for de nuværende udfordringer ved særligt omstillingen af turistbusser ved at undtage busser fra kravene i nulemissionszonerne indtil videre. Det giver branchen bedre tid til at tilpasse sig og sikrer, at vi kan fortsætte med at levere vigtig mobilitet for alle borgere, samtidig med at vi arbejder hen imod en mere bæredygtig fremtid”, udtaler Jens Hvid Bang, sektorchef i Dansk PersonTransport.

Det fremgår af aftaleteksten, at partierne er enige om, at der skal sikres klare undtagelsesmuligheder og dispensationer for erhvervsdrivende i nulemissionszonerne. Her forventer vi, at der ligeledes vil blive taget hensyn til handicapbefordring og flexkørsel, så der bliver mulighed for at give dispensation til køretøjer, der udfører denne kørsel.

Før aftalen kan træde i kraft, skal den vedtages i Folketinget. Her regner aftalepartierne med, at der vil blive fremsat et lovforslag i oktober 2024.