16.10.2023

Bred politisk opbakning til 10-årige rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser

Den 3. oktober udkom Regeringens Lovprogram 2023/2024, og i det kunne man læse, at regeringen inden længe ville fremsætte et nyt lovforslag, som skulle give 10-årige rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser. Forslaget har nu været til førstebehandling. Læs hvordan det gik det her


Forslaget om 10-årige rutekørselstilladelser har til hensigt at fremme den grønne dagsorden på transportområdet, og det er der mange partier, som finder stor værdi i. Det kom til udtryk under førstebehandlingen af lovforslaget, hvor alle de fremmødte transportordførere var enige om, at det var godt forslag.

Fremmødt var repræsentanter fra alle 3 regeringspartier samt transportordfører fra Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne – og der var positiv stemning og stor opbakning til forslaget blandt de fremmødte ordførere.

”Det her er et forslag, der kort sagt stiller de grønne busser bedre end de sorte, og det er vi i SF selvfølgelig store tilhængere af”, udtaler SF’s Sophie Lippert.

På den anden fløj er der også opbakning til forslaget. I folketingssalen siger Niels Flemming Hansen fra det Konservative Folkeparti: ”Vi synes, det giver rigtig, rigtig god mening også at give vognmændene noget forudsigelighed og en mulighed for at lave den grønne omstilling, som man ønsker.”

Slutteligt runder Transportministeren, Thomas Danielsen, førstebehandlingen af. Han takker ordførerne for en god debat og fordi, at de er på bølgelængde med regeringen og ministeren selv.

Eftersom regeringen har flertal i folketinget, og ovenikøbet har fundet bred politisk opbakning blandt partierne på både venstre- og højrefløjen, forventer vi i Dansk PersonTransport, at forslaget bliver vedtaget – men inden da skal forslaget i udvalgsbehandling, andenbehandling og tredjebehandling.

Vi vender løbende tilbage med opdateringer om lovforslaget.