Ansager Turist fylder 100 år!
I 1919 startede Christian Rønberg Pedersen op som vognmand. I dag, 100 år senere, bliver virksomheden, der går under navnet Ansager Turist, drevet af 4. generation og lever i bedste velgående.
31 januar 2019

Meget vand er løbet under broen siden Christian Rønberg Pedersen tog en karrieremæssig kovending, da han ændrede karriere fra cykelsmed til vognmand.

I dag, 100 år senere, har virksomheden, ligesom verdenen omkring den, gennemgået store ændringer. Dette gælder både for firmaets forretningsområde, men også for ejerskabet der flere gange har skiftet hænder og er blevet overdraget fra generation til generation. Virksomheden ledes nu af Lars Østergaard, der er 4. generation. Rækken af arvetagere er imponerende, men stopper når Lars indenfor en overskuelig årrække går af.

“Der har været nogle store omstillinger undervejs, bl.a. fra taxikørsel til buskørsel. Det har f.eks. betydet mindre natkørsel. Jeg er lige blevet 60, så vi skal også snart ind i et generationsskifte inden for 3-5 år. Denne gang bliver det ikke en arvetager inden for familien,” lyder det fra Lars, der ikke lægger skjul på, at han har gjort sig nogle tanker om de næste ejere.

“Min store drøm er at finde et ungt par, der måske er ved at starte op. Så kan jeg hjælpe dem i gang. Håbet er, at jeg kan give faklen videre og langsomt trappe ned. Jeg ved dog ikke hvor længe jeg kan fortsætte, men jeg vil gerne.”

Trofaste kunder er en hjørnesten for virksomheden
Lars peger på, at mange af virksomhedens kunder er trofaste stamkunder, der har benyttet Ansager Turist i en lang årrække. Lars er en beskeden herre, der ikke ønsker at give et bud på, hvorfor kunderne netop vælger at komme tilbage til hans virksomhed. Han påpeger dog, at de har meget få annonceudgifter, og at deres markedsføring fungerer via mund til mund.

Der afholdes reception på Rugvænget 13 i Ansager fredag den 1. marts 2019 fra kl. 13.00-17.00, hvor forretningsforbindelser og venner af huset er meget vedkommen.

Det er dog ikke svært at forestille sig, at charmen ved en familieejet virksomhed smitter af på kunderne og medfører en mere personlig behandling. Især når deres primære kundegruppe er pensionister og seniorer, der normalvis sætter pris på en personlig og uformel omgangstone.