Når chaufføren benytter 12-dagesreglen, skal han efter de 12 dage have to ugentlige hvileperioder. Det kan enten være:
- To regulære, ugentlige hvileperioder. (2 x 45 timer = 90 timer), eller
- En regulær og en reduceret ugentlig hvileperiode på mindst 24 timer. (45 + 24 timer = 69 timer).
Hvis man benytter den anden mulighed – reduceret ugentlig hvileperiode – skal man huske, at reduktionen skal erstattes med en tilsvarende hviletidsperiode, der skal tages samlet inden afslutningen af den tredje uge efter slutningen af undtagelsesperioden (dvs. de 12 dage).
Vores samarbejdspartner ITD har gjort os opmærksomme på, at buschauffører / busvirksomheder ved vejkontrol i Tyskland er blevet grundigt kontrolleret i forhold til kravet om dobbelt hvileperiode. Vær derfor særligt opmærksom på dette krav.
Reglerne for brug af 12-dages reglen
12-dages reglen betyder, at en chaufføren kan køre op til 12 dage i træk på én tur før ugehvilet holdes. Følgende betingelser være opfyldt for lovligt at kunne bruge 12-dages reglen:
- Bussen skal være mindst 24 timer uden for bussens registreringsland.
- Ved turens afslutning skal chaufføren holde 2 ugehvil eller 1 ugehvil og 1 reduceret ugehvil.
- Bussen skal som udgangspunkt være 2-mands betjent, hvis der er natkørsel (22.00-06.00). Er der kun én chauffør reduceres køretiden fra 4½ til 3 timer i perioden 22.00-06.00 før chaufføren skal holde sin pause. Det betyder, at enhver køreperiode, der påbegyndes/afsluttes i dette tidsrum kun må vare tre timer.
- Bussen skal være forsynet med en digital tachograf.
Bemærk at de fire ovenstående betingelser kuner relevante, hvis man benytter 12-dagesreglen.