”Vi mangler superchangers i byerne, der lader lynhurtigt op”
Vognmand Torben Møller har skrevet sig ind i Viborgs taxihistorie ved at tilbyde viborgenserne kørsel i byens første elektriske taxi. Han tror, at hurtigere opladningsmuligheder vil få flere vognmænd til at omlægge driften til el.
30 september 2021

Torben Møller tog valget om at blive selvstændig taxivognmand, var en vigtig del af beslutningen, hvilket taxien skulle drives med el eller køre på diesel. Valget faldt på el, og det er et valg, som Torben Møller ikke har fortrudt et sekund. Batteriets kapacitet er et meget vigtigt punkt, når en taxivognmand skal vælge ny el-bil. Med en batterikapacitet på cirka 500 kilometer kan Torben Møllers el-taxi oftest køre en hel arbejdsdag uden at skulle oplade undervejs. Han påpeger, at mange af de nye el-biler der er på markedet i dag, derfor er særdeles velegnede til taxikørsel.

”Det har kun en enkelt gang været nødvendigt at skulle oplade i min arbejdstid. Det var efter en 200 kilometers tur til Billund og retur. Efter den tur måtte jeg bruge en halv times tid på at tilføje batteriet et par hundrede kilometer ekstra,” siger Torben Møller.

Det er ikke kun batteriets kapacitet, kommende el-taxivognmænd skal være opmærksomme på. En anden vigtig ting er antallet af ladestandere i det nærområde, som man kører i og især, hvor hurtigt opladning kan ske. Det har dog ikke så stor betydning for Torben Møller, der bor i eget hus, og her har taxien sin egen ladestander. Han mener, at Viborg generelt er godt med, når snakken falder på antallet af offentlige ladestandere, men at ladetiden kan være lang.

”På de fleste arbejdsdage lader jeg først bilen op, efter jeg er kommet hjem efter dagens vagt. Opladning sker på min egen ladestander, der er tilsluttet et erhvervsabonnement. Viborg har efterhånden en del offentlige ladeanlæg. Men vi mangler en superchanger i byen, der kan lade bilen lynhurtigt op. Med hurtigere opladningsmuligheder tror jeg, at flere vognmænd i Viborg meget stærkt ville overveje et skifte til el,” forklarer Torben Møller.

For Trine Wollenberg, Vicedirektør i DPT, hersker der ingen tvivl om, at en god ladeinfrastruktur er vigtig, hvis der skal strøm på alle taxierne i Danmark.

”Det er godt at se, at den grønne omstilling i taxibranchen også sker i provinsbyerne, som her i Viborg og ikke kun i Storkøbenhavn. Al erfaring viser, at det er nødvendigt med et godt netværk af lademuligheder for at omstilling til el-taxier bliver en succes. Taxierne skal kunne lade centralt og hurtigt, og derfor bør man også som stat, region og kommune have fokus på at få etableret ladeinfrastruktur ved fx sygehuse og trafikknudepunkter og helst ladere med høj effektivitet. Ellers vil det være sværere for nogle vognmænd at omlægge deres drift til el,” siger Trine Wollenberg.