Transportminister ønsker nyt krav om grønne taxier
Nulemissionstaxier er i stigende vækst, og transportminister Benny Engelbrecht hilser udviklingen velkommen.
25 oktober 2019

Interessen for at køre grøn taxi er stor. I seneste ansøgningsrunde har der ifølge Transport- og Boligministeriet været dobbelt så mange ansøgninger om at køre med nulemissionstaxier, som der har været ansøgninger til at køre med benzin- og dieseltaxier. Således har 42.856 vognmand og taxiselskaber søgt om universaltilladelse her i tredje kvartal, og ud af dem har 30.817 af ansøgninger været til nulemissionstaxier.

Ministeren glæder sig over interessen for de grønne tilladelser, og han vil nu følge udviklingen og på den baggrund se på, om det er muligt at fremrykke kravet om, at nye taxier skal være nulemissionstaxier fra 2025, som den tidligere regering foreslog, til måske 2024 eller tidligere.

”Branchens interesse for de grønne tilladelser viser, at de har taget den grønne førertrøje på. Hvis udviklingen fortsætter, vil jeg gerne se på, om den tidligere regerings plan for udfasning af benzin- og dieseltaxier var for uambitiøs, og om vi derfor kan fremrykke udfasningen af taxier, der kører på benzin og diesel,” udtaler transportminister Benny Engelbrecht.

Hos Dansk PersonTransport støttes der op om den grønne udvikling blandt taxierne, og Vicedirektør Trine Wollenberg understreger, at udviklingen er både nødvendig og vigtig.

Dog fremhæver hun vigtigheden i, at der tages hensyn til, at den grønne omlægning skal ske gradvist, så taxibranchen kan følge med.
”Hvis Benny Engelbrecht går med en plan om at fremrykke udfasningen af benzin- og dieseltaxier, så håber jeg i høj grad, at der bliver fulgt op med en plan om, hvordan vi får sikret både en ordentlig ladestruktur til taxidriften samt, at der ydes et tilskud til indkøb af grønne taxier, som Radikale har fremsat i deres finanslovsforslag. For ellers kommer det slet ikke til at hænge sammen. Nulemissionstaxier ligger stadig i en prisklasse, der er for høj for mange vognmænd, og desuden er infrastrukturen slet ikke på plads endnu” siger hun.