Pressemeddelelse: Persontransportbranchen bløder
Dansk PersonTransports medlemmer er ekstremt hårdt ramt af krisen. Lige nu er turistbusvognmændene, taxisektoren samt flextrafikken nærmest stillestående, og dermed er de tvunget til at tage drastiske midler i brug. Også de sektorer, der kører på offentlige kontrakter, forventes at blive ramt. Vi hos Dansk PersonTransport gør alt, hvad vi kan for at hjælpe vores medlemmer gennem krisen.
14 marts 2020

Turistbusserne står allerede stille, Taxiselskabernes omsætning er faldet med 55%, og de forventes at falde yderligere fra næste uge. Flextrafikken rammes med tilsvarende tal, når hele Danmark lukkes ned fra mandag.

Adm. direktør Michael Nielsen i Dansk PersonTransport udtaler:

”Selvom vi takker for de tiltag, som politikerne indtil videre er kommet med, hjælper de desværre ikke meget i forhold til vores medlemmer. Vognmændene kæmper i øjeblikket for at bibeholde medarbejdere og eksistensgrundlaget, men alt leder desværre hen imod massive afskedigelser og en nærliggende konkurs. Vi har derfor i den seneste uge arbejdet bredt på at sikre etablering af en række konkrete initiativer, der vil have en væsentlig effekt for den danske persontransport branche – desværre indtil videre uden større gennemslagskraft.”

De yderligere initiativer, som DPT efterspørger, er følgende:

• Etablering af hjemsendelsesaftaler via aftaler indgået mellem arbejdsgiverforeninger og fagforeninger i stil med dem, der er indgået på f.eks. restaurant- og hotelområdet.
  • Etablering af midlertidig lønkompensation for ansatte, så virksomhederne kan sikre danske arbejdspladser og egen eksistens.
  • Sikre, at alt kørsel på offentlige kontrakter sidestilles med hjemsendelse af offentlige ansatte med fuld løn ved, at vognmænd, der har disse kontrakter, får dækket deres faste omkostninger.
  • Etablering af en specifik hjælpepakke til vognmænd, der mister deres indtægtsgrundlag grundet Regeringens lovpakker eksempelvis grundet aflysning af kørsel i forbindelse med arrangementer.

Se hele pressemeddelelsen her