Nye regler for vinterdæk i Norge, Sverige og Tyskland
Vinter er lig med vinterdæk – hvilket er særligt vigtigt, når man kører udenfor Danmark, hvor reglerne ofte kan være meget anderledes.
30 september 2019

Oktober er her, og selvom de rigelige mængder nedbør, der rammer os i øjeblikket, falder langt vådere end sne, så venter vinteren stadig rundt lige rundt om hjørnet.

ITD varsler, at der i år er nye regler i Norge, Sverige og Tyskland, som man skal være opmærksom på, når turen går nord eller syd over i de kolde måneder.

Norge arbejder på at indføre skærpede regler for anvendelse af vinterdæk på tunge køretøjer, som med største sandsynlighed allerede vil være gældende fra den kommende vintersæson. Dansk PersonTransport følger naturligvis sagen på tæt hold og melder ud, når der er nyt.

I Sverige og Tyskland er der på det seneste indført skærpede krav til vinterdæk på drivaksler og foraksler på tunge motorkøretøjer. Dog med en overgangsperiode frem til 2024, hvor M+S dæk under visse betingelser stadig er tilladt at anvende til vinterkørsel.

ITD skriver følgende på deres hjemmeside omkring de nye regler for Norge, Sverige og Tyskland:

 

NORGE
Statens Vegvesen har udsendt en høring i forbindelse med en eventuel skærpelse af reglerne for vinterdæk på tunge køretøjer allerede fra vinteren 20/21. Dermed er der højst sandsynligt regelændringer på vej. Statens Vegvesen forslår i høringen, at der indføres skærpede krav til dækkenes egenskaber og mærkning (3PMSF) på drivaksler og styrende foraksler.

Herudover anbefales en forhøjelse af bødestørrelsen ved kørsel på uegnede vinterdæk eller manglende snekæder. Som et alternativ nævnes også et supplerende forslag med skærpede krav til vinterdæk på påhængskøretøjer og en eventuel ændring af den mindst tilladte mønsterdybde.
Grundet trafiksikkerheden i Norge anbefaler Statens Vegvesen, modsat Sverige og Tyskland, ikke at indføre en overgangsordning, hvor eksisterende M+S mærkede dæk kan udfases over en årrække.

 

SVERIGE
Den svenske transportstyrelse har for nyligt udsendt en ændringsbekendtgørelse til reglerne for vinterdæk på tunge køretøjer i Sverige.

Drivaksler
Dæk på drivaksel/er på et motorkøretøj skal være mærket med 3PMSF eller M+S (der er særligt fremstillet til vinterkørsel).

M+S-mærkede dæk er dog kun tilladt i en overgangsordning frem til 30.11.2024. Fra den 01.12.2024 vil det udelukkende være tilladt at anvende 3PMSF-mærkede dæk på drivaksel/er. Mønsterdybden skal minimum være 5 mm.

Styrende foraksler
Dæk på styrende foraksel/er på et motorkøretøj skal være mærket med 3PMSF eller M+S.

M+S-mærkede dæk er dog kun tilladt i en overgangsordning frem til 30.11.2024. Fra den 01.12.2024 vil det udelukkende være tilladt at anvende 3PMSF-mærkede dæk på styrende foraksel/er. Mønsterdybden skal minimum være 5 mm.

Øvrige aksler på motorvogn
Dæk på øvrige aksler på et motorkøretøj skal minimum være mærket med M+S. Der er ingen plan om udfasning af M+S-mærkede dæk på disser positioner. Mønsterdybden skal minimum være 5 mm.

Aksler på påhængskøretøj
Dæk på aksler på et påhængskøretøj skal minimum være mærket med M+S. Der er ingen plan om udfasning af M+S-mærkede dæk på disser positioner. Mønsterdybden skal minimum være 1,6 mm.

 

TYSKLAND
De tyske myndigheder skærpede reglerne for vinterdæk på drivaksler på tunge køretøjer i 2017. Senere er nu også regler for vinterdæk på styrende foraksler tilføjet. Vær særlig opmærksom på reglerne i overgangsordningen, når der købes nye dæk til drivaksler og styrende foraksler.

Drivaksler
Dæk på drivaksel/er på et motorkøretøj skal være mærket med 3PMSF ved kørsel under vinterlige forhold. M+S-dæk er dog tilladt i en overgangsordning frem til 30.09.2024. Dette gælder dog udelukkende M+S-mærkede dæk, der er produceret indtil den 31.12.2017 (DOT5217). Dæk der er produceret efter den 31.12.2017 skal være mærket med 3PMSF, hvis de anvendes under vinterføre i Tyskland.
Mønsterdybden skal minimum være 1,6 mm.

Styrende foraksler
Dæk på styrende foraksel/er på et motorkøretøj skal fra 1. juli 2020 være mærket med 3PMSF ved kørsel under vinterlige forhold.

M+S-dæk er dog tilladt i en overgangsordning frem til 30.09.2024. Dette gælder dog udelukkende M+S-mærkede dæk, der er produceret indtil den 31.12.2017 (DOT5217). Dæk, der er produceret efter den 31.12.2017, skal være mærket med 3PMSF, hvis de anvendes under vinterføre i Tyskland. Mønsterdybden skal minimum være 1,6 mm.

Øvrige aksler på motorvogn og påhængskøretøj
Der er ingen krav til M+S- eller 3PMSF-mærkede dæk på disse positioner. Mønsterdybden skal minimum være 1,6 mm.