Fed musik i højtalerne, effektfuldt blinkende lamper – en af Teslas topmodeller, der begynder at køre selv. Afslutningen på Dansk Taxi Råds ”Spark el-taxi dæk” arrangement i sidste uge understregede el-bilernes potente parathed til markedet. Det store spørgsmål i løbet af arrangementet var dog, om taxi-markedet er parat til el-bilerne. Derudover kredsede arrangementet om de fleste af de spørgsmål, som mange vognmænd formentlig ligger inde med: Bliver der givet støtte til køb af en el-taxi, kører de langt nok på literen, hvor mange ladestandere er der osv. Kort sagt en eftermiddag med håndgribelig viden om el-taxier.
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) understregede vigtigheden af, at taxibranchen bakker op om el-biler:
”Vi skal have stoppet salget af benzin og diesel biler i 2030, og det er her, I kommer ind i billedet. Det er her, I er spydspidsen, for I er et vigtigt udstillingsvindue for danskerne. Vigtigere end I måske lige går og tror. Selv om meget handler om økonomi, så er nervøsiteten også en væsentlig faktor: Kan el-taxien køre langt nok, er den for dyr i drift? Men bare rolig – I skal ikke trække læsset alene. Vi nedsætter en kommission, der skal komme med forslag til, hvordan vi griber omstillingen af transportsektoren an,” lød det fra Lars Christian Lilleholt (V).
Ud over ministeren deltog:
De gav alle deres syn på el-biler som taxier, og de fire sidstnævnte deltog i et ekspertpanel, der i svaret på ét enkelt spørgsmål summerede deres forventninger op til el-taxiernes indtog i Danmark:
Hvornår er der flere el-taxier end almindelige taxier?
”Om fire år.”
Tore Harritshøj, administrerende direktør, E.ON
”Ikke om fire år.”
Carsten Aastrup, administrerende direktør, Dantaxi 4×48
”Om 10 år.”
Rasmus Prehn (S)
”Måske om 20 år – og det kan være elbiler eller brintbiler – med mindre vi ser, der bliver oprettet et ”socialkontor”, men det er vi ikke tilhængere af i DF.”
Kim Christiansen (DF)
Læs mere i første nummer af Dansk PersonTransports magasin Mobiltet.